Κυριακή 29 Σεπτεμβρίου 2013

Ποδήλατο και βροχή

Τους ανοιξιάτικους και καλοκαιρινούς μήνες η χρήση του ποδηλάτου είναι συχνότερη λόγω της καλοκαιρίας που επικρατεί, ενώ τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες ελαττώνεται λόγω βροχής και ψύχους. Στο παρόν άρθρο θα μας απασχολήσει η βροχή ή καλύτερα ο υγρός καιρός.
 Εντάξει, σχεδόν κανείς δε θέλει να βγει όταν βρέχει, αλλά η θλίψη όταν βλέπουμε το ποδήλατο μας να μετατρέπεται σε "κρεμάστρα" όταν έχει άσχημο καιρό δεν περιγράφεται. Υπάρχουν και αυτοί που δε μπορούν να κάνουν διαφορετικά, αφού το χρησιμοποιούν ως κύριο μεταφορικό τους μέσο.

  Πλανάται, κυρίως σε ποδηλατικούς κύκλους, το ρητό "Δεν υπάρχει κακός καιρός, αλλά κακός εξοπλισμός". Και δεν έχει άδικο αν το καλοσκεφτούμε και θα προτείνουμε μερικές λύσεις για να μπορούμε να βγούμε έξω με υγρό ή και βροχερό καιρό.



Ντύσιμο. Το Α & το Ω του ποδηλάτη.

Το πρώτο πράγμα που θέλουμε να επιτύχουμε είναι να κρατήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη του σώματος μας στεγνά και ζεστά. Αν βραχούμε, νομοτελειακά θα κρυώσει το σώμα μας. Αλλά δε συντρέχει λόγος ανησυχίας. Υπάρχουν λύσεις.
  •  Πρώτα απ' όλα παίρνουμε ένα ΑΔΙΑΒΡΟΧΟ. Προτείνονται τα φωσφορούχα χρώματα για να φαινόμαστε.  Αν έχει και ανακλαστικές λωρίδες ακόμη καλύτερα.  Παγιδούλα: Τα "φθηνά" αδιάβροχα δεν κάνουν καλά τη δουλειά για την οποία προορίζονται. Παίρνουν νερό από το φερμουάρ και από τις ραφές, όποτε εδώ ισχύει ο νόμος του "ότι πληρώνεις, παίρνεις".
     Λεπτομέρεια που επίσης πρέπει να προσεχθεί είναι ότι το αδιάβροχο στο πίσω μέρος να είναι μακρύ για να καλύπτει όλο το πίσω μέρος μας ακόμη και όταν σκύβουμε πάνω στο ποδήλατο για να μην έχουμε εκτεθειμένα τα μέρη από τη μέση και κάτω.
     Η ισοθερμική επένδυση του θα σας προστατέψει από το κρύο αλλά δεν ενδεικνύονται για να αντιμετωπίσουμε μία απλή φθινοπωρινή μπόρα.
     Επίσης ένα αδιάβροχο πάντσο είναι ότι πρέπει για να καλύπτει και τα πόδια, με το κυριότερο ελάττωμα του είναι ότι υπάρχει πιθανότητα να μπλεχτεί στη δισκομανιβέλα.
  •   Για το κεφάλι κυκλοφορούν διάφορα καλύμματα για το κράνος, και πολλά ακριβά κράνη στην συσκευασία τους περιέχουν και το κάλυμμα της βροχής. Αν δεν έχετε, υπάρχει μία πολύ φθηνή λύση όπου ακούει στο όνομα "σκουφάκι μπάνιου" (shower cap). Ναι, αυτό το πλαστικό κάλυμμα που βάζουν οι γυναίκες όταν κάνουν μπάνιο για να μην βρέξουν τα μαλλιά τους και χαλάσει η περμανάντ. Κυκλοφορούν σε πολλά σχέδια εκτός του μονότονου ημιδιαφανές. Μόνο φροντίστε να χωράει το κράνος σας.
     Δεν προτείνεται το σκουφάκι κολύμβησης αν δε φοράτε κράνος. Μπαίνει δύσκολα.
     Επίσης στο κράνος φορέστε το σκίαστρο του. Δε χρησιμεύει μόνο για να κάνει σκιά τις ηλιόλουστες ημέρες, αλλά και να "αποκρούει" τις σταγόνες της βροχής όταν έρχονται προς τα μάτια μας.  Εναλλακτική λύση είναι να φορέσουμε καπέλο με γείσο.
  • Παντελόνι αδιάβροχο, αλλά διαπνέον. Αυτό που χρησιμοποιούν στις μηχανές δεν ενδυκνύεται. Είναι βαρύ κατά συνέπεια να μας δυσκολέψει στο πεταλάρισμα.
  • Παπούτσια αδιάβροχα αλλά διαπνέοντα, για αποφύγουμε την ασφυξία όταν τα βγάλουμε. Το υλικό Goretex είναι δοκιμασμένο πάνω από 30 χρόνια και ίσως είναι το καλύτερο για την περίπτωση μας.
     Αν δεν έχουμε μπορούμε να βρούμε καλύμματα σε μαγαζιά με ποδηλατικά είδη ή να κάνουμε "πατέντα" με σακούλες, δίχως όμως να καλύψουμε την σόλα του παπουτσιού. Θα γλιστρήσουμε.
  • Γάντια. Μας προστατεύουν από το να γλιστρήσει η παλάμη μας από το τιμόνι. Μπορούμε να φορέσουμε κοντά ή μακρυά, ανάλογα με την θερμοκρασία που επικρατεί.
  • Γυαλιά. Κίτρινα ή διαφανή. Μας προστατεύουν από τον αέρα και τη βροχή να προσπαθεί να μπει μέσα στα μάτια μας. Τα κίτρινα γυαλιά τονίζουν τα περιγράμματα και είναι ιδανικά για συννεφιασμένο καιρό, ομίχλη και άλλες περιπτώσεις χαμηλού φωτισμού.
     Πρέπει να προσεχθεί το ότι οι φακοί τους να έχουν το χαρακτηριστικό anti-fog για να μην θολώνουν εύκολα.

"Ντύσιμο" και συντήρηση ποδηλάτου.

 To σώμα μας το ντύσαμε αλλά όχι το ποδήλατο, κατά συνέπεια να έχουμε εκτός από τα νερά από τον ουρανό και τα νερά του δρόμου στο σώμα και στο ποδήλατο. Και ένα κακοσυντηρημένο ποδήλατο είναι χειρότερο από ένα βαρύ ποδήλατο. Είναι ένα κακό ποδήλατο. Τι χρειαζόμαστε λοιπόν.

  • Φτερά. Μπρος πίσω. Όλα σχεδόν τα ποδήλατα έχουν τρύπες στον σκελετό τους για να βιδωθούν φτερά. Αυτά θα μας σώσουν από το να μας έρχονται νερά και λάσπες στο πρόσωπο και την πλάτη μας.
  • Σωστή συντήρηση φρένων. Σε υγρό οδόστρωμα η απόσταση φρεναρίσματος από τη στιγμή που θα πατήσουμε τη μανέτα μέχρι να σταματήσουμε σχεδόν υπερδιπλασιάζεται και αν δεν έχουμε καλά συντηρημένα τα φρένα μας πολλαπλασιάζεται. Να σημειωθεί ότι τα V-Brake χρειάζονται μία στροφή της ρόδας για ν' αρχίσουν να πιάνουν σωστά λόγω του συσσωρευμένου νερού στην στεφάνη, πράγμα που δεν ισχύει για ποδήλατα με δισκόφρενα.
     Το τι μπορούμε να κάνουμε είναι απλό. Ρυθμίζουμε τα φρένα σωστά και καθαρίζουμε τα τακάκια. Μ' ένα γυαλόχαρτο τα τρίβουμε ελαφρά μέχρι να φύγει η όποια "πατούρα" έχει δημιουργηθεί και τα καθαρίζουμε με οινόπνευμα και ένα καθαρό πανί.
     Επίσης κυκλοφορούν στο εμπόριο τακάκια φρένων για V-Brake με τριπλή γόμα (κανονική, χώμα, νερό), όπου είναι ακριβότερα από αυτά της μονής αλλά αποτελεσματικότερα και με το πλεονέκτημα ότι αντικαθίστανται μόνο οι γόμες και όχι το υπόλοιπο σώμα, κατά συνέπεια να είναι φθηνότερη η αντικατάσταση τους.
  • Συντήρηση αλυσίδας και κινητών μερών. Η σωστή λίπανση  αυτών στο ποδήλατο είναι επιβεβλημένη και ένας λόγος περισσότερο σε βροχερές περιόδους. Το νερό και κατ' επέκταση η βροχή έχει την ιδιότητα να διώχνει το λιπαντικό που υπάρχει στην αλυσίδα (εκτός αν χρησιμοποιούμε ειδικό λιπαντικό για "υγρές" καταστάσεις) και στα υπόλοιπα κινητά μέρη (εκτροχιαστές, φρένα κ.α.). Αυτό επιφέρει αμεσότερες φθορές σ' αυτά και τη δυσλειτουργία τους. Για την ορθή λίπανση των κινητών μερών θα μιλήσουμε σε επόμενο άρθρο.
  • Λάστιχα. Αν σκοπεύετε να κυκλοφορείτε καθημερινά με βροχερό καιρό προτείνεται να αλλάξετε τα λάστιχα σας σε κάποια που έχουν προδιαγραφές να "κρατάνε" καλύτερα το ποδήλατο σε βρεγμένο δρόμο από ότι κάποια απλά λάστιχα που πιθανότατα φοράτε. Κάθε εταιρία ελαστικών (Schwalbe, Kenda κ.α.) στον κατάλογο της έχει αναλυτικούς πίνακες και αξιολογήσεις για τις συνθήκες που είναι φτιαγμένο το κάθε μοντέλο.

Κυκλοφορώντας

  • Έχουμε τα μάτια μας στον δρόμο 14 και τ' αυτιά μας 1014 . Δεν χαζεύουμε διότι ελοχεύει, μεταξύ άλλων, ο κίνδυνος των λακούβων όπου είναι γεμάτες με νερό και δεν φαίνονται.
  • Ποδηλατούμε με χαμηλές ταχύτητες για να έχουμε καλύτερο έλεγχο του ποδηλάτου μας.
  • Έχουμε υπ' όψιν ότι χειρότερος είναι ο δρόμος με γλίτσα παρά ο γεμάτος νερά.
  •  Αποφεύγουμε κηλίδες από λάδια, σχάρες υπονόμων, γραμμές τραίνων, τα φωσφορούχα διαχωριστικά που συναντάμε συνήθως στους λεωφορειοδρόμους, τις διαγραμμίσεις των πεζών στα φανάρια και λοιπών λευκών γραμμών. Όλα αυτά έχουν τη τάση να κάνουν το ποδήλατο να γλιστρήσει. Για έναν περίεργο λόγο οι κίτρινες διαγραμμίσεις δεν γλιστράνε, αλλά φρόνιμο είναι να αποφεύγετε και αυτές όπως και οτιδήποτε άλλο δεν είναι καθαρή άσφαλτος.
  • Δεν κάνουμε zig-zag, φρεναρίσματα δίχως λόγο και απότομες στροφές.
  • Ανάβουμε τα φώτα μας, ασχέτως αν είναι ημέρα ή νύχτα. Ο χαμηλός φωτισμός κάνει τον ποδηλάτη όχι απλά να μην φαίνεται, αλλά να μην υπάρχει.
 
 Έχουν θεαθεί ποδηλάτες με ομπρέλες όταν βρέχει. Αυτό δεν είναι και τόσο καλό, όσο καλή ιδέα και αν φαίνεται. Δε μπορείς να κάνεις ποδήλατο, έχεις αντίσταση αέρα και κατά 99,999% το ένα χέρι δεν θα είναι ελεύθερο, κατά συνέπεια εκτός από κουραστική, κάνει την οδήγηση απίστευτη ασταθή. Και έχουμε πει ότι για να οδηγήσουμε και κυρίως για να φρενάρουμε πρέπει να έχουμε και τα δύο μας χέρια στο τιμόνι. Πόσο μάλλον όταν το οδόστρωμα είναι, τουλάχιστον, υγρό.


Εξοπλιζόμαστε λοιπόν και κυκλοφορούμε ΚΑΙ τις βροχερές ημέρες.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου