Κυριακή, 2 Μαρτίου 2014

Γιατί είναι τόσο σημαντική η σωστή εφαρμογή του ποδηλάτου;

 Γιατί είναι τόσο σημαντική η εφαρμογή; Διότι το ποδήλατο δεν είναι μία αδρανής μηχανή όπως το αυτοκίνητο ή το ψυγείο, αλλά ένα συνεργατικό στοιχείο το οποίο πρέπει να συνεργάζεται τέλεια με το σώμα σας για να δουλέψει αποδοτικά.  
Με το που ανεβαίνετε στο ποδήλατό σας, γίνεται μέρος του εαυτού σας, σαν ένα κομμάτι ρούχου που προσαρμόζεται στις κινήσεις σας.
Δεν θα τρέχατε έναν μαραθώνιο με ένα ζευγάρι παπούτσια δύο νούμερα μεγαλύτερο.
Για τον ίδιο λόγο, πρέπει να είστε πολύ σίγουροι ότι ένα ποδήλατο σας εφαρμόζει σωστά πριν το αγοράσετε...


Το πρώτο βήμα στο μέγεθος του ποδηλάτου έχει ήδη ληφθεί, έχοντας αποφασίσει το είδος του ποδηλάτου που θέλετε. Στη συνέχεια, θα πρέπει να εξετάσετε την γεωμετρία του πλαισίου του ποδηλάτου. Η γεωμετρία του πλαισίου αναφέρεται στις γωνίες που σχηματίζουν όλοι οι σωλήνες του πλαισίου. Αν εξετάσετε ένα πλαίσιο από κοντά, θα παρατηρήσετε ότι το κεντρικό «τρίγωνο» περιτριγυρίζεται από τέσσερις σωλήνες διαφορετικού μήκους.
 Ο πρώτος είναι ένας μακρύς κατακόρυφος σωλήνας ο οποίος εκτείνεται από τον δισκοβραχίονα (ο βραχίονας των πεταλιών και ο μεσαίος γραναζόδισκος) μέχρι τη σέλα. Αυτός είναι ο κατακόρυφος σωλήνας ή σωλήνας θέσης (seat tube). 



Ο κοντός, κατακόρυφος σωλήνας που εκτείνεται τρεις με έξι ίντσες κάτω από τον οριζόντιο σωλήνα, είναι ο σωλήνας του λαιμού (head tube). Τέλος, ο σωλήνας που ενώνει τον σωλήνα του λαιμού με τον δισκοβραχίονα, είναι ο κάτω ή πλάγιος σωλήνας (down tube).

Όταν οι ποδηλάτες μιλάνε για γεωμετρία πλαισίου, συχνά αναφέρονται στις γωνίες του σωλήνα θέσης και σωλήνα λαιμού. Αυτοί είναι οι πιο κρίσιμοι σωλήνες επειδή καθορίζουν, μέχρι ενός σημείου, το μήκος της απόστασης των τροχών.
 Επειδή τα ποδήλατα δρόμου δεν έχουν ανάρτηση, η γεωμετρία του πλαισίου είναι το μόνο πράγμα που μπορεί να προσφέρει απορρόφηση στον αναβάτη. Ένα ποδήλατο με «σφιχτές» γωνίες – πολύ κατακόρυφους σωλήνες θέσης και λαιμού – θα έχει μικρή απόσταση τροχών.
Η μικρή απόσταση τροχών, με λιγότερη μάζα, είναι πιο σφιχτή, και προσφέρει μικρότερη απορρόφηση.
Ένα ποδήλατο με πιο χαλαρές γωνίες έχει πιο ριχτό σωλήνα θέσης και λαιμού, και συνεπώς μεγαλύτερη απόσταση τροχών. Με μεγαλύτερους σωλήνες και μεγαλύτερη μάζα, έχουμε μεγαλύτερη απορρόφηση. 
Αυτή είναι και η μόνη ανάρτηση του ποδηλάτου (μαζί με την απορρόφηση της σέλας). Αλλά το πιο σημαντικό, είναι ότι ο σωλήνας θέσης καθορίζει την θέση του αναβάτη στο ποδήλατο. Και αυτό είναι που έχει ουσιαστική σημασία.
Πολλά κορυφαία ποδήλατα, έχουν τόσο κατακόρυφο σωλήνα θέσης – 74 μοίρες ή και περισσότερο – που δεν μπορεί να βάλεις αρκετά πίσω τη σέλα ώστε να έχεις την τέλεια θέση για πεταλάρισμα.
Για πολλά χρόνια οι κατασκευαστές πλαισίων έκαναν πιο κατακόρυφη την γωνία του σωλήνα θέσης, ώστε το ποδήλατο να έχει πιο «επιθετική» εμφάνιση, αφού εθεωρείτο ότι υπήρχε καλύτερη απόκριση του ποδηλάτου στους χειρισμούς του αναβάτη. Τελικά απεδείχθη ότι δεν χρειαζόταν τόσο κατακόρυφες γωνίες.

Υπάρχει μεγάλη συσχέτιση μεταξύ του σωματότυπου η του σωματικού μεγέθους και της γεωμετρία του πλαισίου. Αν έχετε μακρύ μηρό, θα χρειαστείτε πιο γυρτό σωλήνα θέσης ώστε να μπορέσετε να βρείτε τη σωστή θέση πεταλαρίσματος. Αντίθετα, αν έχετε κοντό μηρό, θα χρειαστείτε πιο κατακόρυφο σωλήνα θέσης για την σωστή θέση πεταλαρίσματος.

Ευτυχώς, αν ετοιμάζεστε για το πρώτο σας ποδήλατο, θα βρείτε πολλά ποδήλατα από 350 ευρώ και πάνω, τα οποία έχουν σωστή γωνία του σωλήνα θέσης.
 Όταν δείτε βέβαια το ποδήλατο, θα είναι δύσκολο να καταλάβετε αν η γωνία του σωλήνα θέσης είναι 72 ή 74 μοίρες. 
Ζητήστε από τον καταστηματάρχη να σας πει δυο λόγια για το πλαίσιο, και αν δεν γνωρίζει πολλά πράγματα, ζητήστε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή, όπου υπάρχουν όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες και τεχνικές προδιαγραφές.
αρθρογράφος
Αλέξης Χριστοδούλου



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου