Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2014

Σημαντικές απώλειες σε δύναμη!!!

Όσοι φίλοι έχουν ποδήλατο με πίσω ανάρτηση θα πρέπει να προσέξουν στα ανηφορικά κομμάτια με κλίση, όπου η επιλογή της χρήσης «μικρού δίσκου» ίσως τελικά να μας κοστίζει αρκετά σε δύναμη. *
Στα περισσότερα από αυτά τα ποδήλατα, όταν χρησιμοποιούμε τον μικρό δίσκο, έχουμε σημαντικές απώλειες διότι το πλαίσιο με τις αρθρώσεις της πίσω ανάρτησης, δεν μπορεί να μεταφέρει την δύναμη του αναβάτη στον πίσω τροχό χωρίς στρεβλώσεις. 

Αυτό οφείλεται κυρίως στα μεγάλα ποσά ροπής που ασκούνται μοχλικά, από τον μικρό δίσκο της δισκομανιβέλας, στο πίσω γρανάζι του τροχού.
Για να υπολογίσουμε τις απώλειες μπορούμε να κάνουμε το εξής πείραμα.**
Πάμε δίπλα σε τοίχο ή σταθερό σημείο ώστε να μπορούμε να ισορροπήσουμε στο ποδήλατο, χωρίς να χρειαστεί να πατάμε στο έδαφος.
Κουμπώνουμε τα πετάλια τα οποία θα πρέπει να είναι SPD, ή ότι άλλο, ώστε να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε και τα δύο πόδια στην προσπάθεια της περιστροφής.
Βάζουμε μικρό δίσκο μπροστά (αριστερό shifter) και πίσω από 1η έως 3η (δεξί shifter)
Πατάμε δυνατά πίσω φρένο ακινητοποιώντας πλήρως τον πίσω τροχό.
Με το δυνατό μας πόδι προσπαθούμε να γυρίσουμε το πεντάλ, ενώ το άλλο να βοηθήσουμε τραβώντας...


Θα δούμε ότι τα πεντάλ κάνουν μια μικρή διαδρομή περιστροφής χωρίς το ποδήλατο να μετακινηθεί. Και βέβαια, αφού κρατάμε το πίσω φρένο. Δεν μπορεί να φύγει. Ωστόσο οι απώλειες βρίσκονται στο γεγονός ότι, ενώ το ποδήλατο δεν μετακινείται, τα πεντάλ κινούνται ελάχιστα, χωρίς η δύναμή μας να μετατραπεί σε κίνηση, που αυτό είναι και το ζητούμενο.
Τέλος, όσο λιγότερο περιστραφεί το πεντάλ (με πίσω τροχό σταματημένο) τόσο μικρότερες είναι οι στρεβλώσεις, άρα και οι απώλειες.
 Δυστυχώς στο ποδήλατο έχουμε εναλλαγή πίεσης από το ένα πόδι στο άλλο, με αποτέλεσμα το παραπάνω φαινόμενο να παρουσιάζεται σε κάθε πεταλια και η απώλειες να αθροίζονται! Στα hardtail όταν κάνουμε το ίδιο τεστ τα πεντάλ δεν περιστρέφονται καθόλου.
Για να αποφύγουμε τα παραπάνω φαινόμενα μπορούμε στα απότομα ανηφορικά κομμάτια να χρησιμοποιήσουμε 2ο δίσκο όπου η δύναμη του αναβάτη περνάει στον πίσω τροχό πιο ομαλά
* Δεν γίνεται αναφορά στo "bobbing" το οποίο οφείλεται στο "άτσαλο" πεταλαρισμα του αναβάτη
**Φροντίζουμε να το κάνουμε πείραμα με κλειδωμένη την πίσω ανάρτηση.
Συντακτης Κώστας Σιμελίδης 
https://www.facebook.com/pages/Kostas-Simelidis-the-mountainbikers/422376941166934 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου