Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013

Ανάρτηση : ο ακούραστος εργάτης vol 3

Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες ποδηλάτων  θα ασχοληθούμε με τις 3 κυριότερες , που είναι τα ποδήλατα δρόμου (κουρσάκια), τα ποδήλατα all terrain ή trekking και τα ποδήλατα βουνού (ΜΤΒ) . 
Τη μεγαλύτερη πολυπλοκότητα στο θέμα της ανάρτησης , τόσο ως προς την επιλογή όσο και ως προς την προσαρμογή και τη ρύθμιση της , παρουσιάζουν τα ποδήλατα βουνού.
Ας τα δούμε όμως αναλυτικά :
1        Ποδήλατα δρόμου – Πίστας


Στα συγκεκριμένα ποδήλατα δε χρησιμοποιούνται αναρτήσεις , λόγω του ότι κινούνται κυρίως σε δρόμους χωρίς κραδασμούς και ανωμαλίες και δίνουν έμφαση στην ταχύτητα και τις επιδόσεις. Έτσι προτιμάται ένα σταθερό πηρούνι, στο οποίο δεν υπάρχουν ταλαντώσεις , άρα και απώλεια ενέργειας και είναι σημαντικά ελαφρύτερο.
2        Ποδήλατα trekking : Στα συγκεκριμένα ποδήλατα χρησιμοποιούνται (προαιρετικά) εμπρόσθιες απλές αναρτήσεις , με μικρές συνήθως διαδρομές , οι οποίες δίνουν έμφαση στην άνεση του αναβάτη . Λόγω του ότι κινούνται (συνήθως) σε δρόμους με λίγους κραδασμούς και ανωμαλίες και με μια περιορισμένη χρήση σε χωμάτινα terrains , η επιλογή της ανάρτησης είναι μια μάλλον απλή υπόθεση και εξαρτάται κυρίως από την τιμή και το βάρος της.
3        Ποδήλατα βουνού : Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται τα περισσότερα είδη ποδηλάτων , με μικρές ή και μεγαλύτερες διαφοροποιήσεις μεταξύ τους , κάτι που όμως καθιστά καίρια τη σωστή επιλογή ανάρτησης.  Εδώ θα συναντήσουμε τα ποδήλατα cross country (XC), all mountain (AM), enduro, freeride, και downhill (DH). Σε κάθε έναν τύπο ποδηλάτου από τους παραπάνω, αντιστοιχούν διαφορετικού τύπου αναρτήσεις.  Στα XC ποδήλατα χρησιμοποιούμε κυρίως εμπρόσθιες αναρτήσεις και σε αρκετές περιπτώσεις διπλές (εμπρόσθιες – οπίσθιες).  Σε όλες τις άλλες κατηγορίες ποδηλάτων βουνού χρησιμοποιούμε διπλές αναρτήσεις (μπρός–πίσω). Οι πιο συνήθεις διαδρομές που χρησιμοποιούνται , είναι για τα XC 80 – 120 mm , για τα AM 140 – 160 mm , για τα endurotrail bikes από 160 – 180 mm και για τα downhill ποδήλατα 200 mm .    
Το πλεονέκτημα που έχουν οι αναρτήσεις με μεγάλες διαδρομές, είναι ότι βοηθούν τον αναβάτη σε απότομα κατεβάσματα με μεγάλη υψομετρική διαφορά, ενώ το πλεονέκτημα των αναρτήσεων με μικρές διαδρομές  είναι ότι δε χάνεται μεγάλη ενέργεια στο πεταλάρισμα, οπότε είναι πιο κατάλληλες για ανηφορικές διαδρομές.

ΠΡΟΣΟΧΗ !!!!!  Επιλέγουμε τις διαδρομές της ανάρτησης , σύμφωνα πάντα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή του ποδηλάτου μας. Ανάρτηση με μεγαλύτερες διαδρομές από τις προβλεπόμενες, έχει σαν αποτέλεσμα την αλλαγή της γεωμετρίας του ποδηλάτου και μπορεί να προκαλέσει φθορές στο σκελετό , ακόμα και θραύση, κάτι το οποίο μας βγάζει αυτόματα εκτός εγγύησης !!!!

Υπάρχουν δύο κατηγορίες αναρτήσεων : Οι αναρτήσεις λαδιού – ελατηρίου και οι αναρτήσεις λαδιού – αέρος. Η επιλογή εξαρτάται αποκλειστικά από τη χρήση για την οποία τη θέλουμε , αλλά και από το χρηματικό ποσό που είμαστε διατεθειμένοι να δαπανήσουμε . Οι αναρτήσεις λαδιού – ελατηρίου είναι πιο οικονομικές , πιο εύκολες στη συντήρηση και έχουν λιγότερες ρυθμίσεις (συνήθως lock και προφόρτιση), έχουν όμως πολύ μικρότερη αποτελεσματικότητα και δεν προτείνονται για απαιτητικούς αναβάτες. 
Οι αναρτήσεις λαδιού – αέρος είναι πιο ελαφριές , πολύ πιο αποδοτικές , έχουν περισσότερες ρυθμίσεις (air, lock, rebound, compression) οπότε μπορούν να προσαρμοστούν καλύτερα στα μέτρα του εκάστοτε αναβάτη. 
Μειονέκτημα αποτελεί το κόστος απόκτησης και συντήρησης τους.
  Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι η επιλογή ανάρτησης (μονής, διπλής, σταθερού πηρουνιού) αποτελεί συνάρτηση της χρήσης που θέλουμε να κάνουμε με το ποδήλατο μας και είναι καθαρά ατομική υπόθεση. 
Δεν επιλέγουμε κάτι παραπάνω από αυτό που χρειαζόμαστε επειδή είναι πιο όμορφο, πιο ακριβό (νεοπλουτίστικη τάση των Ελλήνων), γιατί πολύ απλά το πιο χρήσιμο είναι πάντα το καλύτερο. 
more info 
Πηγές : podhlates.gr , cyclist.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου